”Must Haves” i skafferiet

Ser du till att alltid ha dessa livsmedel hemma så är det enkelt att laga hälsosam mat. De förgyller måltiderna och kräver ingen avancerad matlagning, samtidigt som de bidrar med oerhört mycket näring.

  • Avokado: allt blir godare med denna fantastiska frukt, som dessutom är rik på bland annat magnesium, koppar, vitamin B6, E, C och K. Innehåller dessutom fibrer, protein och nyttiga fettsyror.
  • Mandlar: Innehåller bland annat vitamin  E, koppar och magnesium , viktiga fettsyror och protein. Perfekt som ett nyttig mellanmål, eller varför inte göra egen mandelmjölk, eller mandelsmör.
  • Svarta bönor: Är rika på folsyra, järn, magnesium samt fibrer och protein.  Använd i soppor för en mer fyllig konstistens, eller varför inte använda i salsasåsen eller i wrapen.
  • Quinoa: Innehåller essentiella aminosyror och är därför en fullvärdig proteinkälla – perfekt att använda i exempelvis en vegetarisk sallad. Innehåller även viktiga näringsämnen som bland annat  järn och zink. Dessutom är det glutenfritt och snällt mot magen. Tillagas lika enkelt som ris, och kan ersätta de flesta spannmål i måltiden. Det går även att göra gröt på kornen för en mättande och hälsosamt frukost.

Generellt så är det perfekt att se till att ha olika spannmål, nötter och bönor hemma i skafferiet för att kunna variera och addera till måltiderna – för en hälsosam livsstil!

 

Läs mer här

Comments are closed.